Pages

Monday 12 September 2016

WANITA


Entri  :  51

Penulis  : Ainorhidayah Binti Zulkipli

Assalamualaikumwarahmatullahiwarakatuh.....

Dengan lafaz bismillahirrahmanirahim. Marilah sama - sama kita mulakan dengan bacaan Surah Al fatihah. Alhamdulillah, sekali lagi saya akan berkongsi cerita kepada pembaca blog.

Kisah Pertama

Allah swt lebih menyayangi abah. Abah telah pergi buat selama - lamanya ketika aku berusia 10 tahun. Pengalaman emak membesarkan kami adik beradik banyak cabaran dan ujian. Apabila segala urusan dilakukan oleh seorang suami, tiba - tiba diambil alih oleh seorang isteri. Tiada ilmu dan pengalaman, itulah cabaran.
Perkara yang tidak dapat dilupakan Saat emak hendak membuka kepala gas di dapur.Pada pandangan kita, memang nampak senang tapi bagi mereka yang tidak biasa lakukan akan sukar hendak dihadapi. Itulah realitinya.

Kisah Kedua

Segala perkara dan urusan bank serta persekolahan anak dilakukan oleh suami. Tiba - tiba, Allah swt uji kita. Suami telah kembali ke rahmatullah, sakit tidak boleh bangun, pergi menunaikan haji, ibu tunggal dan sebagainya. Bagi kita yang biasa lakukan cakap memang senang tapi bagi mereka sukar. Keluarkan duit di mesin ATM pun tidak tahu dan apa lagi hendak mengisi minyak kereta.

Kisah Ketiga

Apabila seorang isteri telah ditinggalkan oleh suami. Menguruskan anak bukan mudah jika seorang diri tapi Allah swt ada memberi pertolongan. Dengan tiada pekerjaan, tiada kenderaan sendiri yang ada hanya semangat seorang ibu demi anak. Berkayuh dengan basikal beberapa kilometer, membawa anak yang demam ke klinik.

Memang lawak dan kelakar tapi jangan gelakkan orang lain. Bahagian kita, belum sampai lagi. Berdoalah, semoga suatu hari kita akan menjadi lebih bersedia dan prihatin serta tidak leka dalam semua hal. Ambil pengajaran dan iktibar apa yang berlaku disekeliling kita dan pengalaman hidup orang lain.


No comments:

Post a Comment