Pages

Wednesday 22 February 2017

Entri  :  53

Penulis  : Ainorhidayah Binti Zulkipli

Assalamualaikumwarahmatullahiwarakatuh.....

Dengan lafaz bismillahirrahmanirahim. Marilah sama - sama kita mulakan dengan bacaan Surah Al fatihah. Alhamdulillah, sekali lagi saya akan berkongsi cerita kepada pembaca blog.

Ceritanya adalah begini, ayah dan meninggal dunia ketika aku masih kecil lagi. Adik beradik semua masih sekolah. Ibu selalu menangis memikirkan harus bagaimana hendak membesarkan dan menyekolahkan anak – anak seorang diri tanpa insan yang disayangi. Itulah dia aturan Allah S.W.T. Saat kita memikirkan perancangan di masa hadapan, Allah bagi kita kegembiraan.
Apabila Abang Ngah berhijrah dan memilih untuk meninggalkan kotaraya. Hati ibu mana yang tidak risau. Bolehkah dia meneruskan kehidupan dengan bekerja sendiri? Kalau sakit, adakah mempunyai wang untuk membiayaan kos perubatan di hospital. Apa tidaknya, kalau dengan kerajaan boleh buat pinjaman dengan bank dan banyak lagi kelebihan yang ada. Bolehkah dia membeli rumah untuk keluarganya berlindung dari hujan, cahaya matahari dan sebagainya. Semuanya bermain dalam kotak fikiran seorang ibu. Alhamdulillah, hasil berkat doa seorang ibu dan kesungguhan serta kegigihannya segala keinginanya hampir tercapai. Sudah ada simpanan untuk semua anaknya. Bahkan aset untuk masa depan.
Apa yang saya nak kongsikan, sebelum kita bercadang untuk bekerja sendiri atau resign hendaklah mempunyai simpanan yang mencukupi. Buat pengiraan dari semua aspek. Seeloknya cuba menjauhi untuk membuat pinjaman dengan bank. Pilih perniagaan yang membuatkan kita senyum, gembira dan juga untuk mendapat keberkatan.

Pengalaman dan kejayaan seseorang menjadi sumber inspirasi kepada yang lain untuk terus maju dihadapan. Saya doakan semoga para pembaca jutawan dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment