Pages

Tuesday 16 February 2016

BERBAKTI KEPADA IBU BAPA

Entri : 30

Penulis : Ainorhidayah Binti Zulkipli

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh dan Salam Sejahtera,

Alhamdulillah serta selawat dan salam ke atas  junjungan Nabi Muhammad s.a.w. Doa saya semoga para pembaca sihat Alhamdulillah, memperoleh kejayaan, dimurahkan rezeki serta mendapat rahmat dari Allah s.w.t.

Berikan sepenuh kasih sayang kepada ibu bapa, kerana mereka adalah pemegang tali penghubung nyawa ketika kamu meningkat dewasa. Kasih mereka terhadap anak adalah kasih daripada titisan air mata dan titik peluh yang tidak mungkin terbalas.
رَبِّ اغْفِرْ لِيْ وَلِوَالِدَيَّ وَارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِيْ صَغِيْرًا
Ya Allah, ampunilah aku dan kedua orang tuaku, serta berilah rahmat kepada kedua-duanya, sebagaimana mereka mendidikku pada waktu kecil. Amin.
Aku pernah berdoa, semoga Allah memberi peluang, ruang dan waktu untuk aku berbakti kepada emak. Menitis airmata diri ini apabila anak kecil bertanya.
“ Umi, kenapa umi mandikan opah?”. Aku hanya tersenyum .
“ Umi, kenapa umi suapkan opah makan?’’. Aku hanya mampu tersenyum.
Tatkala anak hampir terlelap mata, aku bercerita kenapa dan memberi jawapan yang positif dan apa yang dituntut dalam islam.  Anak - anak mudah meniru  atau terikut cara orang dewasa.
Banyak ujian dan cabaran yang semua perkara yang kita lakukan. Hanya ketabahan dan kesabaran dapat mengatasinya. Berdoalah, redha dan ikhlaskan hati dalam semua perkara yang dilakukan. Bukan semua anak Allah s.w.t  uji  dan beri peluang untuk berbakti kepada ibu bapa.

No comments:

Post a Comment