Pages

Saturday 13 February 2016

EMAK


 Entri 29

Penulis : Ainorhidayah Binti Zulkipli

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh........

Alhamdulillah, dengan izin-nya saya berkesempatan menulis di blog ini. Selawat dan salam ke atas  junjungannabi muhammad s.a.w. Doa saya semoga para pembaca sihat alhamdulillah bersama keluarga tersayang.

Emak selalu menyuruh pergi hantar makanan di rumah kawan emak, emak selalu menyuruh hantar barang di rumah kawan mak, emak selalu menyuruh macam - macam lagi hantar di rumah kawan mak. Hati kecilku selalu berkata, asyik kena hantar saja. Mereka tidak ada orang lain ke nak ambil semua ini. Tapi kerana emak, aku turutkan saja.

Baru kini aku faham mengapa dan kenapa emak suruh lakukan begitu. Baru aku sedar, rupanya emak sedang mengajar dan mendidik aku supaya cara bagaimana kita menghormati kawan emak, menghormati orang tua, menghargai seorang sahabat dan yang paling penting mencari pahala. Itulah dia emak.

Emak seorang menghargai sahabat dan tidak hairanlah mengapa dan kenapa emak menjadi rujukan di kalangan kawan - kawan. Emak seorang yang berpengetahuan dalam banyak hal. 


Keseluruhannya, kita kena menghargai apa yang emak suruh kita buat. Hari ini kita tidak melihat kebaikan tersebut tetapi hasilnya adalah pada masa akan datang. Begitulah jua perumpaan tanaman yang dihasilkan.




No comments:

Post a Comment