Pages

Tuesday 16 February 2016

BERBAKTI

Entri : 30

Penulis : Ainorhidayah Binti Zulkipli

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh dan Salam Sejahtera,

Sewaktu aku belajar di Institut Kemahiran Belia Peretak Kuala Kubu Bharu (IKBN), assignment telah diberi dan tugasan ini bertajuk “ Berbakti Kepada Ibubapa”. Aku tidak ingat terbitan dan siapa pengarangnya. Kebetulan outing waktu itu, aku balik rumah dan menyinggah di kedai buku lalu mencari buku tersebut. Alhamdulillah, buku tersebut memag ada dan membelinya. Aku baca dan kongsikan buku tersebut kepada kawan – kawan. Aku fikir ilmu tidak perlu kedekut dan harus disampaikan.

Dalam buku tersebut, menceritakan dan memberi tips bagaimana cara kita menghormati ibu bapa. Nak ingat sepenuhnya memang tidak boleh ingat tapi aku boleh ada beberapa ciri – ciri :-

1. Taat perintah ibubapa selagi tidak melanggar hukum atau ajaran islam
2. Hormat
3. Jangan tinggi suara
4. Membantu
 

Dan banyak lagi. Justeru, peranan anak selepas kematian ibu bapa. Apa yang harus dilakukan semasa hidup dan setelah meninggal dunia. Banyak manfaat dan kelebihannya. Bersyukurlah kerana kita mempunyai ibu bapa dan mengenali siapa ibubapa kita berbanding dengan insan lain. 

No comments:

Post a Comment