Pages

Monday 11 January 2016

BERKORBAN MASA UNTUK ANAK

Entri 24

Penulisan : Ainorhidayah binti Zulkipli

Saya bukanlah bagus sangat berbanding dengan mereka yang jauh lebih pengalaman tapi sekadar perkongsian sahaja. Cabaran dalam membantu anak dalam pelajaran memang agak mencabar pada masa kini.

Sekiranya ibubapa dari golongan lulusan graduan,kira baguslah tapi dari ibubapa yang belajar hanya spm sahaja banyak perkara yang perlu yang dipelajari dan dibaiki. Bukan mudah sebenarnya tapi kita sebagai ibubapa mempunyai azam juang yang tinggi, semangat dan tidak berputus asa itulah sebenarnya akar umbi kekuatan kita dalam membantu pembelajaran anak - anak.

Sebenarnya kerja sekolah bukan pada anak - anak tapi kerja sekolah ibubapa. Selalunya,  tiada kerja sekolah dari cikgu. Cikgu akan minta murid - murid siapkan di sekolah. Oleh kerana tiada kecukupan masa murid, kerja tersebut sambung di rumah. Jadilah, kerja rumah. 

Pada permulaan, tanya anak - anak ada kerja sekolah ataupun tidak. Sama - sama bantu dan duduk di sebelah anak apabila pembelajaran dan semakan buku oleh ibubapa. Keperluan asas dan peralatan pelajaran adalah salah satu keseronokkan untuk anak - anak belajar. Tanya hal - hal persekolahan, kawan dan guru. Salah satu daya tarikan untuk anak bercerita. Dalam masa yang sama, tanya dengan guru sikap anak - anak dalam membantu proses pembelajaran.

Saya sudah dengar dan melihat, ibubapa yang berkorban masa dengan pelajaran anak. In sha allah, pada hujung tahun, markah ujian peperiksaan akan memuaskan di samping buku - buku tambahan sebagai rujukan dan doa ibubapa dan guru. 





No comments:

Post a Comment