Pages

Monday 25 January 2016

NIAT KERANA ALLAH

Entri 26

Penulisan : Ainorhidayah Binti Zulkipli

Sekadar perkongsian saja. Seorang sahabat berasal dari sebuah keluarga yang miskin. Ibu bapa pun telah meninggal dunia. Adik - dik semua dihantar ke madrasah. Sahabat ni seorang saja yang bekerja dan menggalas tanggunjawab keluarga. Oleh kerana tiada kemampuan dan pendidikan pun tidak berapa tinggi, pekerjaan apa yang boleh dilakukan. Oleh kerana kesempitan hidup, makanpun hanya sekali saja dan itupun berkongsi dengan kawan. Besar pengorbanan seorang abang dan kawan. Dia pula, sanggup mengenepikan hasrat dan keperluan diri untuk membantu di madrasah. Dia sedang menyimpan duit untuk membelikan sebuah telefon bimbit untuk adiknya bagi kemudahan mendengar ayat - ayat al quran sebagai hafazan. Saat itu, menitis air mata. Hanya allah saya yang tahu, apa yang dialami olehnya.

Apa yang berlaku kepada sahabat, membuatkan saya jauh termenung berfikir. Saat kita dilimpahkan dengan kemewahan makanan, ada saudara seagama kita yang berlapar. Saat anak - anak diberikan telefon bimbit, apakah kita kemana kegunaan telefon bimbit tersebut. Disaat kita gembira, ada insan yang menjalani liku - liku kehidupan dengan kesusahan. Bersabar wahai sahabat, allah sentiasa bersamamu. Ujian yang allah hanya sementara di dunia ini. 

Umumnya, setiap apa yang dilakukan sebuah pengorbanan, kecekalan, kegigihan, kesabaran akan terungkai dan terjawab dengan sebuah kejayaan. Yakinlah, dengan kekuasaan allah. Akhirnya, sahabat telah memberitahu bahawa seorang makcik telah memberi hadiah telefon bimbit itu kepadanya dan diserahkan kepada adiknya. Makcik berpesan, semoga sahabat dan adiknya mendoakan kesejahteraan makcik. Saya melihat wajahnya, betapa gembiranya bila kita  kita niat menolong orang, allah akan mudahkan urusan kita.




No comments:

Post a Comment