Pages

Tuesday 8 March 2016

MENDEKATKAN DIRI ANAK - ANAK DENGAN AL QURAN

Entri 34

Penulis : Ainorhidayah Binti Zulkipli

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh........

Alhamdulillah, dengan izin-nya saya berkesempatan menulis di blog ini. Marilah sejenak kita bersama-sama menundukkan kepala, bermunajat kepada Allah agar kegiatan kita hari ini diberkahi dan berjalan dengan lancar. Selawat dan salam ke atas  junjungan Nabi Muhammad s.a.w. Bagi yang beragama Islam, marilah bersama-sama membaca ummul kitab : Al-Fatihah

Ya Allah Ya Rahmat, pada hari ini, di blog ... ini kami dengan memohon redha dan izinmu. Berkatilah semua langkah dan perbuatan kami dan jadikanlah itu semua nilai ibadah dan nilai ilmu yang bermanfaat kepada kami.

Apa yang dikongsikan adalah pengalaman saya sendiri. Saya melihat dan menilai bagaimana cara mendekatkan diri anak – anak dengan al – quran. Peranan ibubapa yang banyak mempengaruhi. Kuatkan semangat, berfikiran positif dan usaha. Saya pun bukanlah asal dari keluarga berlatar belakang dari sekolah agama tapi saya memikirkan masa depan anak – anak betapa pentingnya al quran. Kelebihan dan nilai – nilai murni dari al quran saya terapkan kepada anak – anak. Saya menceritakan kepada anak – anak kandungan yang terdapat di dalam al quran, kisah – kisah nabi allah dan hadith serta pentingnya mempelajarinya Al – Quran. Saya praktikan memasang alunan ayat suci al quran di kereta, rumah dan computer. Apabila tidur malam, saya memperdengarkan alunan ayat al quran. Selepas solat maghrib, saya akan meminta anak membaca surah lazim. Dan akan membetulkan jika terdapat kesalahan dalam bacaan. Emak juga banyak membantu bacaan ayat surah – surah lazim.


Alhamdulillah, anak saya yang berumur 5 tahun telah boleh membaca surah – surah lazim. Apa yang penting adalah niat kita. Berserahlah kepada Allah s.wt. Dia yang menentukan segala – galanya. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment