Pages

Tuesday 8 March 2016

MENUNTUT ILMU


Entri 33

Penulis : Ainorhidayah Binti Zulkipli

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh........

Alhamdulillah, dengan izin-nya saya berkesempatan menulis di blog ini. Selawat dan salam ke atas  junjungan nabi muhammad s.a.w. Doa saya semoga para pembaca sihat alhamdulillah bersama keluarga tersayang. Dah lama tidak membuat entri di blog. Hari ini, ada kesempatan untuk meneruskan perjalanan di blog.

Dalam menuntut ilmu, banyak cabaran dan ujian dating silih berganti. Dengan zaman sekarang, teknologi yang serba canggih dan moden, peralihan masa banyak faktor yang mempengaruhi perjalanan dalam menuntut ilmu. Peranan persekitaran, ibubapa dan guru – guru banyak mempengaruhi dalam menambah ilmu pengetahuan di kalangan anak – anak. Contoh yang di beri adalah akhlak dan adab dalam perhubungan dan pergaulan seharian serta komunikasi yang berkesan.

Bagi ibubapa muda, perjalananan anda baru bermula apabila anak menjejak kaki di alam persekolahan. Banyak pembacaan dan pengetahuan dalam mendidik anak. Pengorbanan masa dan tenaga amat diperlukan dalam pendidikan awal kanak – kanak. Bukan tekanan yang diberi semata – mata tapi perubahan masa menjadikan kita ibubapa yang serba boleh dalam membentuk dan mendidik anak selain dari guru.

Sebagai contoh, aturkan jadual kepada anak – anak agar mendisiplinkan diri. Bagi anak- anak yang liat untuk ikut jadual dan masa. Cari ikhtiar lain bagaimana cara untuk anak ikut jadual yang telah di buat. Saya sendiri akui, selain hafazan dan pembelajaran di sekolah, apabila dipraktikan di rumah ia memberi kesan positif dalam peningkatan pembelajaran di kalangan anak – anak. Banyak kajian yang telah di cuba, hasilnya anda melihat sendiri pada perkembangan anak – anak. Yang selebihnya kita berserah kepada Allah s.w.t. .  Kita yang merancang, Dia yang menentukan segala – galanya.


No comments:

Post a Comment