Pages

Sunday 13 March 2016

NIKMAT ALLAH

Entri 36

Penulis : Ainorhidayah Binti Zulkipli

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh dan Salam Sejahtera ........

Dengan nama Allah yang maha pemurah, lagi maha mengasihani. Segala puji bagi Allah tuhan sekelian alam.

"Wahai Tuhanku, sesungguhnya waktu dhuha adalah waktu dhuha-Mu, keagungan adalah keagunan-Mu, keindahan adalah keindahan-Mu, kekuatan adalah kekuatan-Mu, penjagaan adalah penjagaan-Mu, Wahai Tuhanku, apabila rezekiku berada di atas langit maka turunkanlah, apabila berada di dalam bumi maka keluarkanlah, apabila sukar mudahkanlah, apabila haram sucikanlah, apabila jauh dekatkanlah dengan kebenaran dhuha-Mu, kekuasaan-Mu (Wahai Tuhanku), datangkanlah padaku apa yang Engkau datangkan kepada hamba-hambaMu yang soleh".

Semua insan diberikan pelbagai ujian. Tinggal lagi, ujian itu adalah berbeza dari insan yang lain. Baik kaya, miskin, sihat, sakit dan macam – macam lagi ujian yang Allah telah beri kepada kita. Ada anak, anak cerdik semua itu adalah ujian dari Allah.  Nikmat Allah gunakanlah sebaik – baik mungkin. Janganlah bongkak, sombong, ego dan takbur apa yang telah Allah berikan kepada kita. Pinjaman semata – mata di dunia.


Bila ujian melanda, dekatlah diri dengan Allah. DIA merindui doa dan rinthihan seorang hambaNYA. Istiqomah, ikhlas dan redha atas ketentuan. Jalan keluar pasti ditemui. Sedekah apa yang kita ada. Tidak semestinya dengan wang ringgit atau harta benda tapi dengan kudrat dan tenaga kita pada sesuatu kebaikan pun sedekah. 

No comments:

Post a Comment