Pages

Saturday 2 April 2016

LAMBAIAN KAABAH



Entri 37

Penulis : Ainorhidayah Binti Zulkipli

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh........
Alhamdulillah, dengan izin-nya saya berkesempatan menulis di blog ini.  Kali ini saya nak berkongsikan kisah dan cerita dari anak saya. Suatu hari, anak berumur 5 tahun selepas pulang dari sekolah terus mencari aku. Dia beritahu, nak pergi Mekah untuk melihat Kaabah dan Madinah untuk melihat Masjid Nabawi. Aku terus tersenyum dan berkata “ Insya Allah. Sabarlah, wahai anak syurga. Jika, rezeki kita telah tiba. Allah  swt akan menjemput kita untuk menjadi tetamuNYA. Marilah kita berdoa, semoga Allah perkenankan doa kita. Lalu ia senyum dan berlalu pergi tanda faham.”
Tiba – tiba, dia bertanya lagi. Bila boleh nak pergi Mekah?. Sabarlah sayang. Belum tiba lagi untuk kita pergi ke sana. Suatu hari, kita akan pergi ke sana juga. Cepat dan lambat, itu adalah urusan Allah swt. Kita yang merancang, Allah swt yang menentukan segala-galanya. Pujuk anak dan yakinkan kekuasan Allah swt.
Aku bercerita kepada dia, anak syurga ni beruntung kerana Allah swt dah nur kepada hati sayang anak syurga untuk menjejaki kaki ke Mekah. Ada oarng lain, banyak harta, duit tapi pintu hati tidak terbuka lagi untuk ke Mekah. Kita patut bersyukur kerana Allah swt memberi ingatan untuk kita merindui lambaian kaabah. Bukan angan kosong yang umi beritahu pada sayang tapi INSYAALLAH akan diusahakan.
Berceritalah kepada anak – anak kisah yang terdapat di dalam Al Quran. Berceritalah kepada anak – anak sirah dan perjuangan Islam. Tanamkan dalam diri anak – anak mencintai Al Quran. Berilah masa dan ruang kita sebagai ibubapa kepada anak yang bermanfaat. Anak hanya membesar sekali dalam seumur hidup. Zaman kanak – kanak tidak boleh diulangi.

No comments:

Post a Comment