Pages

Sunday 8 May 2016

ISTIQAMAH

Penulis : Ainorhidayah Binti Zulkipli
Catatan : 42

Alhamdulillah. Akhirnya  saya ada sedikit masa lagi untuk meneruskan penulisan di blog pada hari ini. Sahabat - sahabat yang positif, semoga anda ceria sokmo dan diberkati. Harapan saya semoga urusan anda pada hari ini telah selesai dengan baik.

Saya sekadar berkongsi cerita dari seorang kawan yang bernama Amanda. Amanda memberitahu dia mahu berubah. Dia mahu solat dan mengaji al quran. Sudah lama dia pendamkan hasratnya itu tapi takut dia akan ditertawakan dan dijadikan bahan ejekan. Amanda merupakan seorang yang perwatakan yang baik. Eeeerrrrm, patutlah dia ada bagitahu nak cakap sesuatu.

Hati mula terdetik nak berubah, dia melihat persekitaran tempat kerja. Kakitangan yang solat, ada yang membuka video bacaan al quran. Dari situ, dia telah mula menanam niat untuk berubah. Ya Allah, permudahkanlah urusannya untuk dia mendekatkan diri kepadaMU Ya Allah.

Sebenarnya aku pun tidaklah berapa arif sangat tapi seorang kawan hendak berubah menjadi insan solehah aku cuba bantu semampu yang boleh. Aku bawa dia ke kedai buku untuk membeli buku yang berkaitan dengan solat. Aku hadiahkan dia senaskah al quran. Dalam telefon bimbit dia aku muat turun zikir - zikir, qasidah dan alunan ayat suci al quran. Mudahanya ada hikmat keberkatan apa yang aku buat. Dalam masa yang sama, aku ajak dia dengar ceramah ilmu agama untuk kaum muslimat di taman perumahan aku. Memanglah malu, sebab yang ada semua makcik - makcik tapi kena ingat nak belajar ilmu ini tidak boleh malu - malu. Suatu hari, Amanda diberikan jawatan yang lebih baik dan berpindah ke tempat baru. Apa yang terjadi?

Khabar yang terbaru aku terima. Dia bersahabat dia seorang pekerja biasa tetapi latar belakangnya sahabat tersebut adalah budak dari maaahad tahfiz. Alhamdulillah, kini Amanda telah mula mempelajari ilmu bacaan al quran. Solat lima waktu. Dhuha pun dia buat. Banyak perubahan, dia banyak libatkan diri dengan aktiviti kemasyarakatan di luar. Dia cakap, setiap malam dia bangun solat hajat, taubat dan tahajjud. Banyak ceramah ilmu agama yang dihadirinya untuk dipelajari. Istiqamah.

Kesimpulannya, bila kita betul - betul nak berubah suatu arah kebaikan. Allah swt akan mudahkan urusan kita. Dia akan menemukan kita dengan orang yang baik untuk membimbing. Tapi yang penting, kena istiqamah. Aku terharu melihat kejayaannya dan perubahan yang telah dilakukan. Terima kasih Ya Allah kerana beri kesempatan dan peluang untuk bertaubat.


No comments:

Post a Comment