Pages

Thursday 19 May 2016

KELAHIRAN MELALUI CAESAREAN (PEMBEDAHAN) DAN PENYUSUAN IBU

Entri : 47

Penulis : Ainorhidayah Binti Zulkipli

Terlebih dahulu izinkan saya, sedekahkan surah al fatihah kepada ibubapa dan ahli keluarga, semua sahabat serta umat islam. Semoga Allah swt memberi petunjuk, kekuatan dan ketenangan jiwa dalam hidup ini. Semoga memperoleh keberkatan hidup.

Saya mempunyai dua orang cahaya mata. Kedua - dua anak saya dilahirkan melalui caesarean. Semua wanita mengharapkan proses kelahiran yang normal tapi kita yang merancang Allah swt telah aturkan yang terbaik untuk kita. Anak yang pertama bermula apabila tiada pergerakkan bayi dalam perut (kurang dari 9 kali). Esok nak raya, malam ini masuk wad. Beraya saya dalam wad. Sepatutnya memang tunggu hari untuk bersalin. Dah 9 bulan. Sekejap - sekejap doktor dan jururawat datang melihat keadaan pesakit. ''Oh, baru buka 5 cm", kata doktor. Aku yang tiada pengalaman ni, angguk sajalah. Tunggulah sehingga keesokannya. tiada perubahan. Terpaksa induce bagi memudahkan dan kelancaran proses kelahiran. Induce pun tidak jalan. Ada juga rasa kontraksi Doktor menjelaskan terpaksa membuat pembedahan kerana risiko pada ibu dan bayi. Aku terpaksa akur. Alhamdulillah, secara pembedahan bayi dapat dikeluarkan. 

Kisah anak yang kedua pula, dah cukup tempoh dan menunggu hari untuk bersalin. Doktor mencadangkan agar bersalin secara normal dan ikut tarikh yang sepatutnya tetapi lain pula yang berlaku. Semasa membuat pemeriksaan ECG, graf tidak memuaskan. hasil pemeriksaan doktor memaklumkan bayi telah minum air ketuban. Bahaya pada bayi. Secara tidak langsung, maka bayi yang kedua pun melalui pembedahan juga.

Errrmmmm, berpantang wanita bersalin secara normal dan pembedahan tidak sama. Ada yang boleh ikut dan perlu dilakukan kemudian. Tapi, saya dulu air gamat, pati ikan haruan, ikan haruan bakar saya makan sebab konon - konon boleh baik dengan cepat. Bila selepas mandi, bahagian jahitan harus dilapkan dengan bersih. Kemudian, jahitan biarkan terdedah beberapa seketika untuk betul betul kering. Bengkung pun pakai tapi selepas beberapa minggu selepas proses kelahiran. 

Alhamdulillah, kedua - dua anak saya diberikan susu badan sepenuh masa walaupun saya bekerja sehingga lebih 2 tahun anak menyusu badan. Tiada campuran dengan susu tepung. Saya minum jus pegaga, barli dan milo. Apa saja bahan minuman atau makanan yang boleh menambah susu ibu, saya akan mencuba. Kita berikhtiar, Allah swt yang menentukan. Susu ibu adalah yang terbaik untuk bayi.

Kita seharusnya mempunyai ilmu pengetahuan berkaitan penyusuan ibu. Amat merugikan kita sebagai ibu tidak memberi susu ibu kepada bayi kita. Apa yang disebutjan dalam al quran 
'' Dan ibu ibu hendaklah menyusukan anak mereka selama dua tahun genap bagi orang yang hendak menyempurkan penyusuan itu: dan kewajipan bapa ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya.
Surah al baqarah ayat 233


No comments:

Post a Comment