Pages

Monday 16 May 2016

PERGORBANAN SEORANG GURU

Entri  ;  45

Penulis  : Ainorhidayah Binti Zulkipli

Assalamualaikumwarahmatullahiwarakatuh.....

Saya doakan semoga para pembaca blog diberi kesihatan yang baik, dimurahkan rezeki dan berjaya dunia dan akhirat. Marilah kita sama - sama sedekahkan surah Al fatihah kepada diri sendiri, ibubapa, suami/isteri serta anak - anak dan saudara islam dan selawat buat junjungan Nabi Muhamad saw.

Pada 15 Mei 2016 yang lalu, sekolah tadika anakku belajar telah mengadakan Hari Sukan bertemakan tradisonal. Oleh kerana tahun 2016 merupakan tahun terakhir dia di sana. Aku secara sukarela untuk menjadi hakim (judges) dalam permainan hari sukan tersebut.

Apa yang nak disampaikan adalah proses pembelajaran anak - anak.  Anak - anak baru belajar nak kenal hidup dan dunia. Banyak perkara yang perlu bantuan seorang guru.  Besar pengorbanan guru dalam pembentukan akhlak, didikan dalam memberi ilmu pada  anak - anak. Bayangkan, peredaran masa begitu pantas berlalu. Proses pembelajaran ilmu tidak sama seperti dahulu. Kita harus berubah fikiran menjadi lebih positif.

Apa yang saya lihat, ketabahan seorang guru mengajar dan memperkenalkan huruf - huruf pada anak - anak. Mengajar murid sekolah tadika tidak sama dengan mengajar  murid darjah satu. Betul kata orang, IQ dan perkembangan setiap adalah tidak sama. Bergantung kepada keadaan dan sokongan ibubapa untuk mendorong perkembangan yang lebih baik. Ada anak - anak pula yang cepat menerima proses pembelajaran dari  guru. Dan tidak hairanlah, anak - anak yang berumur empat tahun sudah boleh membaca serta mengingat dan menhafaz surah - surah yang pendek.

Contoh. Dalam permainan tersebut, anak - anak pilih gambar buah dan nama buah tersebut. Ibubapa diluar sana sorak seronok melihat anak - anak bersaing dalam permainan tersebut. Gambar tersebut adalah buah manggis. Ibubapa seronok sangat, jeritlah manggis. Anak - anak tidak menjumpai perkataan manggis.  Perkataan yang ada tertulis mangosteen.  Bila guru sebut mangosteen, baru dia faham. Contoh lain, permainan menggunakan kasut trompah. Kita melihat benda tersebut suatu perkara yang mudah tetapi bagi anak - anak terlalu sukar untuk dilakukan tanpa sokongan guru. Anak - anak nak belajar seimbangkan badan dan memegang tali untuk berjalan ke garisan penamat. Ibubapa bersorak mahu anak menang tapi itulah cabaran seorang anak. Bukan mudah rupanya. Begitulah guru - guru apabila mendidik anak - anak kita. Contoh lain pula, asingkan benda float and sink (tenggelam dan timbul). Ada anak - anak yang tahu bezakan dan asingkan benda tersebut serta ada yang tidak tahu.

Kesimpulannya, peranan ibubapa teramat besar dan berat dalam mendidik anak - anak. Tidak hanya bergantung kepada guru sahaja. Ibubapa hendaklah mempunyai ilmu dalam pengetahuan segala hal. Sekiranya kita tidak ada ilmu, harus bagaimana kita mahu membantu anak - anak dalam pelajaran. Tidak banyak pun tidak mengapa, sedikitpun telah memadai. Sekurangnya kita berusaha dan cuba untuk membantu pelajaran anak. Berdoalah kepada Allah swt semoga kita mempunyai anak yang soleh dan solehah.


No comments:

Post a Comment