Pages

Sunday 22 May 2016

PENGACARA MAJLIS

Entri : 48

Penulis : Ainorhidayah Binti Zulkipli

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh dan Salam Sejahtera.

Salam ceria dan salam ukhwah kepada semua sahabat. Berfikiran Positif dan optimis akan membawa  kepada pemikiran yang lebih matang. Mudahan hadirnya akan memberi impak yang lebih baik dan bermakna dalam kehidupan. Semoga apa yang direncanakan  akan berkesudahan dengan baik dan membawa kepada keberkatan dalam hidup. Sekaligus akan menyenangkan kepada orang lain. Itulah ilmu yang disampaikan atau perkara yang dilakukan yang memberi manfaat kepada orang lain. Itulah amal jariah yang disedekahkan dan diamalkan sebaik mungkin. 

Perkongsian ilmu kali ini adalah berkaitan dengan Pengacara Majlis. Hendak dijadikan cerita, anda terpaksa menjadi pengacara majlis tangkap muat. Dengan tiada pengalaman, tiada pengurusan skrip pengacara majlis sedikit sebanyak akan membuatkan diri rasa takut, gugup, gelabah dan bermacam - macam lagi perasaan lain yang akan hadir. Rasa nak marah pun ada, bila dipanggil secara mengejut dengan tiada persediaan. Itulah dia, asam garam dalam perjalanan untuk menjadi atau menguruskan sesuatu majlis yang melibatkan pengacara majlis. Secara rasminya ada protokol. 

Secara umumnya, apabila kita dilantik sebagai pengacara majlis banyak maklumat yang kita kena tahu. Contoh Tarikh, Masa dan tempat majlis diadakan. Aturcara majlis. Senarai VVIP yang hadir, Siapa jemputan dalam majlis tersebut. Paling senang pun minta dari AJK kertas kerja. Dalam kertas tersebut sudah cukup maklumat yang patut diketahui.

Dalam mengacara majlis, kali pertama mesti kita rasa ada cacat atau yang tidak kena. Pengalaman akan ajar kita dan membantu memperbaiki kelemahan. Kita akan lebih matang dan positif dalam mengacara sesuatu majlis.

Apa yang membuat lebih motivasi ialah keseronokkan apabila kita sudah tahu langkah - langkah perjalanan dalam mengacara majlis. Lebih tenang, tidak gopoh dan berhati - hati dengan sebutan akan membuatkan kehadiran keyakinan. Datang sebuah senyuman dengan diiringi kesyukuran apabila selesai majlis. Itulah nikmat dirasai menjadi pengacara majlis. Kita akan dipanggil lagi untuk menjadi pengacara majlis apabila pihak urusetia puashati dengan persembahan yang dihidangkan. Yang baik datang dari Allah swt dan yang kurang dari dari kelemahan saya. Harap dimaafkan jika ada yang kekurangan. Wallhualam.

No comments:

Post a Comment